Prosjekter

HAKI har markedets mest fleksible og slitesterke stillassystem som passer alle typer arbeid. Her er noen av de mange løsningene som er laget med vårt utvalg av innovative produkter.

Kontakt oss for et tilbud

Hengende trappetårn på undervannsanlegget DEEP i Wales

Sommeren 2023 ble HAKI stilt overfor utfordringen med å utvikle en løsning for sikker adgang i det vannfylte steinbruddet, som har en dybde på opptil 80 meter. Løsningen som krevdes, var flere nivåer over og under vannet for å gi de ansatte adgang til forskningsanlegget, samt til den 360 m2 store pongtongen for utplassering av ubåter.

Les mer

Utskifting av glasstak på London Waterloo-stasjon

Arbeidet med å renovere Storbritannias travleste jernbanestasjon, London Waterloo, er godt i gang og vil bli fullført i løpet av de neste to årene. Det 100 år gamle stasjonstaket skal få rundt 10 000 nye glassruter som erstatning for de eksisterende. Utskiftningen vil gi bedre belysning i hele stasjonen og en halvering av den totale glassvekten for å minimere belastningen på stasjonens infrastruktur.

Les mer

Sikring av Johanneskirken i Bergen

Bergen Stillas har tatt fatt på et av sine hittil største prosjekter - Johanneskirken som er i ferd med å smuldre opp og falle fra hverandre. Med sine 61 meter over bakken er kirken Bergens tredje høyeste bygning. Men det er ikke bare alderen og høyden som gjør kirken unik. den har også en ganske spesiell form. Bergen Stillas nåværende fokus har vært å sikre kirken med et spesialtilpasset stillas.

Les mer

Ombygging av badstuen i Göteborg

Ombyggingen av den spektakulære offentlige badstuen i Jubileumsparken i Göteborg har vært i full gang siden høsten 2023. Badstuen, som ligger på en såkalt dykdalb i Göta älv, har vært i bruk siden 2015, men prototypen skal nå bygges om fra grunnen av for å sikre at den er egnet til permanent bruk. Til specialløsningen ble det brukt HAKI fagverksdrager og HAKI Universal, samt HAKI BIM til designberegninger og 3D-tegninger.

Les mer

Renovering av Karlberg stasjon i Stockholm

HAKIs kunde Sydställningar var med på et litt uvanlig prosjekt i begynnelsen av året da Karlberg stasjon i Stockholm sentrum måtte renoveres. Stasjonen har ikke vært i bruk på et par år, men nå er det bestemt at den skal fungere som reservestasjon i tilfelle en annen stasjon langs pendelbanen må stenges på kort varsel.

Les mer

Bygging av det nye Tøyenbadet i Oslo

Det gamle Tøyenbadet i Oslo er revet, og byggingen av et helt nytt badeanlegg er nå godt i gang – og HAKI er valgt som hovedleverandør av understøttelse og stillaser sammen med vår kunde MB Stillas. Tøyenbadet blir byens største badeanlegg, og vil bestå av både innendørs- og utendørsbasseng, samt en flerbrukshall. Med fire bassenger innendørs og et stort utendørs badeanlegg vil dette bli et flott sted for både trening og lek.

Les mer

Tilkomstløsninger for Hywind Tampen-prosjekt

Hywind Tampen er et flytende vindkraftprosjekt operert av Equinor med en kapasitet på 88 MW, som skal forsyne feltvirksomheten på Snorre og Gullfaks i Nordsjøen med elektrisk kraft. Dette vil bli den første flytende vindparken i verden som leverer strøm til olje- og gassplattformer til havs.

Les mer

Restaurering av Storkyrkan i Stockholm

Storkyrkan ligger i Stockholms fasjonable Gamla Stan (gamlebyen) og er byens eldste kirke med en historie som går tilbake til 1306. For å gjenopprette Storkyrkan til det opprinnelige eksteriøret var det avgjørende å velge tikomstløsninger som gjorde det mulig å utføre restaureringsarbeidet så sømløst som mulig.

Les mer

Brosystem til ferge-terminalen i Helsingborg

HAKI tok utfordringen med å levere de midlertidige tilkomstløsningene for et byggeprosjekt på den travle ferjeterminalen som kobler sammen Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark. Denne populære ferjeruten som krysser Øresund, brukes hyppig av svenske og danske statsborgere og besøkende.

Les mer

Løsning for plattformen EnQuest Magnus

HAKI Access Solutions (nå et HAKI-selskap) spesifiserte bruken av HAKISPAN Suspended Access-plattformen og ga klientadgang med en opphengt trapp for å holde EnQuest Magnus i drift mens en av NLGPs dødvektstøtter ble reparert.

Les mer

Reparasjon av Forth-broen i Skottland

En inspeksjon av det sørlige brospennet av jernbanebroen over Forth avdekket en rekke brudd i stålmaterialet, som måtte repareres. God tilkomst var nødvendig for å muliggjøre reparasjoner av stål og beleggingsmateriale.

Les mer

Utskifting av konstruksjon på Forth-broen i Skottland

En rutinemessig inspeksjon av bilbroen over elven Forth i 2015 avdekket en sprekk i dreieleddet på et av støttestagene. Utskiftingen av de berørte ståldelene tok opprinnelig 18 måneder å fullføre. Den lange tiden kom som et resultat av at det tradisjonelle stillaset som ble brukt kontinuerlig måtte ombygges og tilpasses det skiftende arbeidsomfanget.

Les mer

HAKI BIM for visualisering av stillasprosjekter

Konsulentfirmaet 9design i UK, ledende innen stillasdesign og beregning, har tatt i bruk HAKI sitt BIM verktøy for å strømlinjeforme prosjektleveranse, spare tid og få bedre kontroll og synlighet på sine stillasprosjekter.

Les mer

Vedlikeholdsarbeid på Mærsk Inspirer i Danmark

Stillasmateriellet til vedlikeholdsarbeidene på MÆRSK INSPIRER er levert av HAKI A/S, i nært samarbeid med SEMCO MARITIME A/S. Stillaset er ca. 60 m. høyt, og det er stillaser på alle tre skaftene.

Les mer

Inspeksjon av drivstoff-tanken i Vitry-sur-Seine

Denne runde brenseltanken skulle inspiseres for korrosjon og rørene trengte maling. Kunden hadde begrenset tid til å montere stillaser rundt tanken, gjennomføre inspeksjonen og demontere stillasene igjen. I tillegg var det problemer med å komme seg rundt en utvendig trapp og rør på bakkenivå.

Les mer

Takreparasjon på Château du Haut-Kœnigsbourg

HAKI stillaser kan ta deg til store høyder med deres allsidighet, lette vekt og sikkerhet. Sjekk denne enestående jobben høyt oppe på toppen av fjellet Château du Haut-Køningsbourg in Orchwiller, 50 km sør for Strasbourg i Frankrike.

Les mer

Bygging av Equinor-plattformen i Norskehavet

HAKI er førstevalget i offhore-industrien. Her er Equinor sin Aasta Hansteen plattform før den blir slept ut på feltet i Norskehavet. Understellet veier 45 000 tonn, er 200 m langt og 50 m i diameter. Det ble bygget på Hyundai Heavy Industries sitt verft i Sør-Korea.

Les mer